November 25, 2012

Wacky Cake

 
Musím zagratulovať môjmu psovi. Dal si tú námahu premiestniť sa z jedného konca bytu na druhý - t.j. cez celý byt pekne až do mojej izby, aby sa tam 3x vygrcal. Na koberec. Nemohol to urobiť na kachličky alebo PVC v kuchyni, nie, proste musel dojsť až do cieľa svojej grcajúcej púte, poctivo až ku mne, na koberec. Veru, už to nie je ten "krásny hafčo", ktorého sme tu mali minule... :-)
 
No jo, mala som jednoducho blbý víkend :D Oba dni som bola nútená sedieť na zadku, zízať na monitor a nonstop sa venovať škole. Už ma z toho bolí celý človek a mám toho fakt po krk, takže je načase prestať s nechutnosťami a negatívnosťami a začať s niečím príjemnejším.
...a sme pri jedle! :D
 
To, že tých pár hodiniek, ktoré som tieto 2 dni venovala vareniu, bolo svetlým bodom tohto víkendu, asi nemusím písať. To, že nasledujúci recept je svetlým bodom a oslavou vegánskeho pečenia vôbec, je ale už trochu zaujímavejšie, ta ňe?
 
 
 

Na recept som náhodou narazila včera u kolegov vegánov z Cruelty Free Hedgehogs, keď som si počas menšej pauzy od kníh poslintávala nad zopár z milión foodblogov, ktoré mám uložené medzi obľúbenými položkami (ehm).
Hneď mi bolo jasné, že okamžite musím vedieť čo to je kde to je ako a prečo, a tiež že to musím veľmi rýchlo vyskúšať upiecť, inak ma mrle zožerú. Ešte som to ani nedočítala a už som mala o koláči vygúglené všetko, vrátane toho, kedy ide spať a akú má farbu vlasov.
K pečeniu som sa samozrejme dostala až dnes, ale mrle sa neobjavili, takže všetko je v poriadku. A koláč nesklamal, možno dokonca až prekvapil. No dobre dobre, je úžasný.
(Odpustite mi to, ale som mimoriadne napichaná :D)
 
Recept vznikol niekedy v období počas hospodárskej krízy 30-tych rokov minulého storočia, resp. v začiatkoch druhej svetovej vojny, kedy ľudia nemali dostatok peňazí, a suroviny ako vajcia, mlieko či maslo boli na nich pridrahé. Vymysleli preto špeci recept na cesto, ktoré tieto ingrediencie neobsahovalo, čo zrejme tiež prispelo k názvu "wacky" a teda tak trochu "divný". Vedľajším (nechceným :D) výsledkom je vegánsky koláč, v ktorom nie sú použité žiadne drahé či obskúrne suroviny, ale naopak také, ktoré má každý bežne doma. Ide preto o skutočne perfektný recept, a to hneď z niekoľkých dovôdov:
 
  • je primitívny
  • je rýchly
  • je lacný
  • je univerzálny
  • je vegánsky
  • je výborný
  •  
Samozrejme, že sa dá upiecť zdravšia aj menej zdravá verzia, najmä podľa toho, akú použijete múku a cukor, ale už len vysadením vajec a mliečnych výrobkov urobíte pre svoje zdravie niečo dobré bez toho, aby pri tom trpela vaša papuľka, takže ak vám rozpočet nedovolí kúpiť celozrnnú či špaldovú múku a trstinový cukor, nezúfajte a pečte! :-) (koláč by mal fungovať aj s bezlepkovou múkou). S tou univerzálnosťou to mimochodom myslím veľmi vážne, môžte do cesta pridať doslova HOCIČO, od orechov a sušeného ovocia cez rôzne koreniny  a vločky a kúsky čokolády a kompótov až po kávu či sójové mlieko namiesto vody, môžte z cesta upiecť muffiny či korpus na tortu... Všetko :D Je to na vás, a preto vám sem recept uvediem v nedotknutom stave :-)
 
Aby ste si zase nemysleli - nie je to najlepší koláč, aký ste kedy jedli či budete jesť, a za ktorým sa budete ochotní do konca života zabiť. Je to len bežný, chutný domáci koláčik k poobedňajšiemu čajíku či kávičke cez víkend. Pociťujem ale potrebu ho ospevovať, pretože je to skvelý príklad toho, že vegánske pečenie nemusí byť ani zložité, ani drahé, ale pritom rovnako chutné, o čom svedčí aj to, že recept bol vytvorený vlastne nevegánmi, ktorým ale výsledok chutil, napriek veľmi základným ingredienciám. Vďaka tomu všetkému je Wacky Cake skutočne ideálny pre tých, ktorí sú z rôznych (napr. finančných) dôvodov nútení robiť iba malé zmeny vo svojom stravovaní, pre ženy, ktoré chcú manželom a svokre podsunúť niečo zdravé bez toho, aby si museli vypočuť ich frflanie, pre začínajúcich vegánov alebo jednoducho pre ľudí, čo chcú sem-tam skúsiť niečo nové.
 

 
 
Ingrediencie:
1,5 hrnčeka múky
niečo menej ako hrnček cukru (resp. podľa chuti)
3 lyžice kakaa
1 lyžička sódy bikarbóny
štipka soli
5 lyžíc oleja
1 lyžica octa
1 hrnček studenej vody
vanilka či vanilková esencia (nemusí byť,
príp. použite vanilkový cukor)
 
 
Trúbu predhrejte na 180°C a berte to ako samozrejmosť, narozdiel odo mňa.
 
Ostatné kroky už nerobili problém ani mne :-) Múku, cukor, soľ a sódu do misy nahádžte tak ako sú, kakao preosejte a pridajte prípadné ďalšie suroviny dľa ľubovôle. Zmes premiešajte, vytvorte v nej priehlbinu a postupne nalejte olej, ocot a vodu. Dobre zmiešajte, nalejte do pripravenej formy na pečenie (toto množstvo vystačí na menší okrúhly koláč alebo menšiu dávku muffinov) a pečte 20 - 40 minút podľa toho, čo ste sa rozhodli piecť (muffiny budú trvať o niečo menej ako koláč, a ten zase o niečo menej ako dvojnásobná dávka cesta v prípade, ak ste sa rozhodli piecť korpus na tortu).
 
 
A je to. Baking for dummies. Úplne primitívne. Nech vám chutí a nech sa aj vaša peňaženka napriek kríze usmieva ako kedysi usmievala aj tvorcom Wacky Cake v 30-tych rokoch :D
Napíšem vám ešte ideálne suroviny, resp. tie, ktoré používam ja: celozrnná alebo hladká špaldová múka, trstinový cukor alebo iné zdravé sladidlo, rozpustený kokosový alebo iný kvalitný rastlinný olej a nefiltrovaný jablčný ocot. Do tejto verzie som navyše pridala sušené brusnice na oživenie a aby toho nebolo málo, vychladnutý [kejk] som poliala rozpustenou horkou čokoládou :-).